Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email


News: - Make sure you know the Forum Rules and Guidelines

Also check out these related sites:

Author Topic: Tracker….na een tijdje  (Read 6373 times)

Offlinelfblaauw

  • Camerado
  • ***
  • Posts: 104
  • Location: Netherlands
  • Registered: June 2009
Tracker….na een tijdje
« on: May 26, 2015, 10:13:25 AM »
‘Tracker’ is nu ruim twee maanden beschikbaar. Tijd voor een kleine review. Bewust niet eerder, over een nieuw speeltje ben je over het algemeen altijd enthousiast. Na wat langere tijd is dat effect iets minder. En als je dan nog steeds zo enthousiast bent als in het begin zegt dat ook genoeg.

Wat mij het eerste opviel aan ‘Beryl’, en later ook aan ‘Tracker’ is de algehele productie en de ‘sound’. Die is duidelijk anders dan z’n voorgangers. Verfrissend en nieuw. Soms is het subtiel, maar dat kan net het verschil maken.  Productie en geluid staan op een zeer hoog niveau. We verwachten het eigenlijk niet anders van Mark Knopfler.

En daar houdt de vernieuwing voor mij dan ook op.  De songs op het album zelf zijn eigenlijk een logische evolutie van de voorgaande albums. De Nashville-sound heeft al langer geleden plaatsgemaakt voor de folk-invloeden.  En die zijn meer en meer te horen.  Persoonlijk vindt ik dat jammer.  Mark had van mij wel weer eens een echt vernieuwend album mogen maken.  En dat komt ook wel dat ik zelf niet zo’n folk-liefhebber ben. De meeste nummers die meer folk-georienteerd zijn skip ik dan ook vaker door. Niet omdat ze slecht zijn, maar het is gewoon niet zo mijn smaak.

Bij veel nummers heb ik ook het idee dat het een beetje voortkabbelt, soms wat ongeinspireerd en verveeld.  Het is gladjes, eigenlijk niets op aan te merken. Maar op het op moment dat een nummer wat meer ‘spannend’ kan worden gaat het niet verder, of kabbelt het rustig door.  Jammer.  Want sommige nummers lenen zich prima voor ‘meer’. Zie ook  ‘Hillfarmers Blues’, de studiouitvoering is niet onaardig, maar live wordt het pas een goede song. ‘Broken bones’ bijvoorbeeld, dat nummer vraagt om wat (korte/subtiele) solos. Past ook prima bij het nummer.  Maar helaas.  Jammer dat hij het live ook niet doet.   ‘Terminal of tribute to’ is in mijn ogen eigenlijk het enige nummer dat niet voortkabbelt.  Solo’s, tempowisselingen. Zit er allemaal in. Dat nummer is dan ook een van mijn meest favoriete nummers van het album.
En voor de rest zijn er niet echt nummers die er torenhoog bovenuit springen. Bij het begin van ‘Oklahoma Ponies’ dacht ik wel ‘yes, dit kan dus ook nog’. Maar dat komen er weer wat ‘folkies’ door…had het liever met gitaar gehoord!

Dat het album met (in mijn ogen) dit soort nummers aardig gevuld is is natuurlijk ook niet nieuw. Die lijn is de afgelopen jaren al ingezet.  In feite speelt Mark continue op ‘safe’. Zoekt nergens de grenzen op, blijft op het vertrouwde pad. Bij de optredens zie je het ook, relatief weinig variatie in de setlist.  En vanuit zijn perspectief kan ik hem geen ongelijk geven. Albums verkopen nog steeds als zoete broodjes, concerten idem dito.  Waarom zou je het dan over een andere boeg gooien?   Maar ik denk dat hij ook goed scoort als hij eens iets compleet anders doet. De capaciteiten heeft hij ervoor, dat heeft hij sinds 1978 al meerdere keren dubbel en dwars bewezen.  Of het gebeurd? Ik betwijfel het.

Terug naar Tracker: het album luister ik niet zo vaak meer.  Af en toe nog nummers als ‘Beryl’, ‘Terminal of tribute to’ en ‘Broken bones’. En verder blijft het een kwestie van smaak.  En dat is van persoon tot persoon verschillend. Gelukkig ook maar, anders zou het wel een hele saaie wereld worden!

OfflineZeeley

  • Camerado
  • ***
  • Posts: 122
  • Registered: May 2013
Re: Tracker….na een tijdje
« Reply #1 on: May 26, 2015, 10:47:29 AM »
Kan me helemaal vinden in jouw review Lars, helaas..

Had het graag anders gezien maar het lijkt er inderdaad op dat hij wat gemakzuchtiger is geworden.\
Het sprankelt allemaal niet meer zo, beetje automatische piloot allemaal. De afgelopen albums en tours.

Alhoewel op Privateering nog wel wat rockers/blues staat  is het verder een beetje armoe.

Het is dat het bijwonen van een concert van MK nog steeds prachtig is om de paar juweeltjes die hij wel speelt en de gehele ambiance, maar anders was ik misschien wel afgehaakt.

Ik had na de 2 prachtige nummers Someday en Train To Nowhere weer de hoop dat hij weer een beetje op de weg terug was maar nee het kabbelt maar wat verder...

Zie met ongerust hart uit naar de Privateering 3.0 tour in 2017...

 ::)
"Maybe I was born on a bad luck day,
 born under a bad sign"....

Offlinelfblaauw

  • Camerado
  • ***
  • Posts: 104
  • Location: Netherlands
  • Registered: June 2009
Re: Tracker….na een tijdje
« Reply #2 on: May 26, 2015, 11:24:10 AM »
Ik had na de 2 prachtige nummers Someday en Train To Nowhere weer de hoop dat hij weer een beetje op de weg terug was maar nee het kabbelt maar wat verder...
Zie met ongerust hart uit naar de Privateering 3.0 tour in 2017...
 ::)

Best wel gek, bij 'anderen' doet ie het wel.  Dat JJ Cale tribute was 'niet onaardig'. En dan kun je van een nummer als 'Broken Bones' best nog iets heel leuks maken.   Maar die autopiloot, die moet er wat meer af.  Hoeft niet direct stuntvliegen te zijn, maar even van het vluchtplan afwijken is ook goed. Gelukkig doet hij dat live zo nu en dan ook wel, al is hier ook wel de mode 'gemak' aanwezig. Een artiest als Bruce Springsteen varieert volgens mij ook veel meer tijdens z'n concerten.  En ja, je hoeft niet altijd de 'big hits' te spelen, in de back-catalogue zit nog zoveel moois wat prima qua stijl in z'n huidige concerten past.

Overigens was de autopiloot-modus altijd al aanwezig. Kijk maar eens naar de gemiddelde setlists van bijv. de OES-tour. Om van de LOG-tour nog maar niet te spreken...


Offlinewespresso

  • Camerado
  • ***
  • Stick at it..
  • Posts: 280
  • Location: The Netherlands
  • Registered: July 2014
Re: Tracker….na een tijdje
« Reply #3 on: May 26, 2015, 08:25:43 PM »
Inderdaad! Tracker is een kwestie van smaak denk ik. Toch blijf ik het een erg goed album vinden. Zeker een van zijn betere wat solo werk betreft. Voornamelijk de melodieën vind ik prachtig mooi in de nummers van Tracker, bijvoorbeeld Long cool girl vind ik een heerlijk nummer qua melodie en zang en zo ook vele anderen.
Zelf vind ik de folk achtige nummers zoals Laughs and jokes and drinks and smokes wel erg gaaf. Prachtige melodie en samenspel met alle instrumenten. Maar zoals je al hebt gezegd is dit een kwestie van smaak. Vergeleken met Privateering vind ik dit album zo veel mooier, Mark heeft me weten te verbazen met dit album.

Ik geef je wel gelijk dat Mark hier en daar wat heeft laten liggen. Terminal of tribute to en Beryl zijn nummers waar ik eerst op verheugde om het live te zien, daar zit zo veel mogelijkheid in om te improviseren en er iets nog mooiers van te maken. Ontzettend zonde dat hij deze twee nog niet veel heeft gespeeld. Maar goed zo zijn er heel veel andere liedjes in de 'back-catalogue'.

 :)

Offlinestormbreaker

  • Camerado
  • ***
  • Posts: 106
  • Location: Rotterdam
  • Registered: July 2013
Re: Tracker….na een tijdje
« Reply #4 on: May 30, 2015, 04:22:44 PM »
In het begin vond ik Tracker een rommelig album met allerlei verschillende soorten muziek maar nu kan ik me er wel in vinden. Een nieuw album is altijd wennen omdat, zoals MK (Sir noem ik hem altijd, tsja... het went) zegt, songs are landmarks for people. En nieuwe dingen zijn altijd even wennen. Ik vind Beryl een prachtplaat maar dat geldt ook voor Long cool girl die ik een beetje bij de modellenwereld (Lucky Blue Smith, Hailey Baldwin, Pyper America Smith) vindt passen. Laughts is een mooi Londens nummer die MK met recht ook in de RAH speelde. Live zal hij ook nog moeten wennen en bij HFB krijg ik altijd kippenvel maar dat is bij de Tracker nummers helaas nog niet zo. Ik weet niet of het een neergaande lijn is, Ingrid zei juist tegen mij dat MK op het beste niveau sinds 2001 zit.

Offlineingridswing

  • Board Moderator
  • Rüdiger
  • *****
  • Posts: 3401
  • Location: Netherlands
  • Registered: August 2008
Re: Tracker….na een tijdje
« Reply #5 on: May 30, 2015, 10:25:20 PM »
Ik vind nog altijd Silver Eagle een kippenvel song. Helaas niet live gespeeld tot nu toe.
Is slechts mijn mening dat MK het beste is sinds 2001. Anderen kunnen er natuurlijk anders over denken

OfflinePottel

  • Founder
  • Board Moderator
  • David Knopfler
  • *****
  • Posts: 9533
  • Location: Recklinghausen, Germany
  • Registered: August 2008
    • A Mark In Time
Re: Tracker….na een tijdje
« Reply #6 on: May 31, 2015, 12:15:14 PM »
denk er net hetzelfde over ingrid.
en alhoewel ik deze toer slechts 3 shows doe, heeft dat niets met het album te maken. de eerst opnames van de toer klinken echt wel lekker, vernieuwend (in a way)
luister nog iedere dag naar tracker, in de auto, naar de mediamarkt versie, maar momenteel die met hot dog, en zonder oklahoma, moet effe wisselen. vind die mediamarkt versie in zoverre perfekt dat je niet de cd moet wisselen om de bonus songs te horen. de bonus songs zijn super. heb maar 1 echte skipper, en zelfs die niet altijd (basil)
any Knopfler, Floyd or Dylan will do....

Offlinelfblaauw

  • Camerado
  • ***
  • Posts: 104
  • Location: Netherlands
  • Registered: June 2009
Re: Tracker….na een tijdje
« Reply #7 on: June 03, 2015, 09:37:45 AM »
Ik vind nog altijd Silver Eagle een kippenvel song. Helaas niet live gespeeld tot nu toe.
Is slechts mijn mening dat MK het beste is sinds 2001. Anderen kunnen er natuurlijk anders over denken

Ik luister ook liever naar Silver Eagle dan naar de 'folkies'.  Maar als het album wat meer 'sprankelend' zou zijn dan springt een nummer als Silver Eagle er wat meer uit.  Bij veel nummers heb ik zoiets van 'veel van hetzelfde'.  Maar het is voor mij niet het meest zwakke album, zal bij mij in de top 4 staan. Sailing To Philadelphia met stip op 1, gevolgd door Golden Heart,

Offlinelfblaauw

  • Camerado
  • ***
  • Posts: 104
  • Location: Netherlands
  • Registered: June 2009
Re: Tracker….na een tijdje
« Reply #8 on: June 03, 2015, 09:41:00 AM »
Ik geef je wel gelijk dat Mark hier en daar wat heeft laten liggen. Terminal of tribute to en Beryl zijn nummers waar ik eerst op verheugde om het live te zien, daar zit zo veel mogelijkheid in om te improviseren en er iets nog mooiers van te maken. Ontzettend zonde dat hij deze twee nog niet veel heeft gespeeld. Maar goed zo zijn er heel veel andere liedjes in de 'back-catalogue'.  :)

En wat meer variantie in setlists mag ook wel.  Het excuus dat Nigel en Ruth er bij zijn vind ik niet zo sterk.  Ook dan zijn er nog genoeg andere songs waar ze iets kunnen betekenen.  Ruth zou ook prima 'Rudiger' of iets van het MK/EH-album kunnen doen.  En qua saxofoon zijn er plenty mogelijkheden: Your Latest Trick, of Two Young Lovers (past ook prima, als vervanger van I Used..). 


Offlinestormbreaker

  • Camerado
  • ***
  • Posts: 106
  • Location: Rotterdam
  • Registered: July 2013
Re: Tracker….na een tijdje
« Reply #9 on: June 08, 2015, 05:00:21 PM »
Er is maar 1 song van MK waarvan ik vind dat hij die symbolisch aan iemand anders mag opdragen, nl. aan de stad Maastricht en dan heb ik het over Are We in Trouble Now. Dit nummer is voor mij met Maastricht vervlochten... het is maar een gevoel.

 

© 2024 amarkintime.org
This is an unofficial website dedicated to Mark Knopfler developed and maintained by fans.
Top banner design by Dutchessy.
This theme is based on the SMF theme Carbonate by Bloc.
SMF 2.0.15 | SMF © 2017, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
Simple Audio Video Embedder
Page created in 0.054 seconds with 38 queries.