Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email


News: - Make sure you know the Forum Rules and Guidelines

Also check out these related sites:

Author Topic: Mark Knopfler in de Ziggo Dome  (Read 5444 times)

Offlinelfblaauw

  • Camerado
  • ***
  • Posts: 104
  • Location: Netherlands
  • Registered: June 2009
Mark Knopfler in de Ziggo Dome
« on: June 11, 2015, 01:06:13 PM »
Onlangs heb ik mijn review gegeven over ‘Tracker’, waarbij ik op sommige punten wel kritisch ben geweest. Sommige nummers kabbelen in mijn ogen een beetje voort, de ‘spanning’ ontbreekt. En dan, zaterdagavond in de Ziggo Dome zie en hoor je dat het er allemaal nog wel in zit, onze grote man kan het nog steeds. En dan denk ik, waarom op een studioalbum niet?   Live laat Mark gewoon zien dat hij nog steeds aan de top staat. En daarmee volle zalen trekt, zowel jong als oud.  Vaak zie je wel als een ‘bandleider’ solo gaat dat het allemaal wat minder wordt qua belangstelling. Mark Knopfler bewijst het tegendeel.  Opening ‘Broken Bones’ was niet onaardig, had wel iets meer solos verwacht, maar het is geen verkeerd nummer om te openen. Met het uptempo ‘Corned Beef City’ is de sfeer in de zaal gezet.  Wat volgt is een concert waarin topmusici hun kunnen laten zien. In mijn review heb ik mij kritisch uitgelaten over de ‘folkies’. Ook hier geldt dat enigszins, en weer de opmerking, het is een kwestie van smaak.  Maar de ‘folkies’ laten zien dat ze zeer veelzijdig zijn en dat doet het concert goed.  Net zoals Nigel Hitchcock op saxofoon. Goede toevoeging. En Nigel had er zo te zien ook plezier in! Tijdens de Brothers in Arms en On Every Street toernees was er een overkill aan saxofoon. Dat was in deze vorm prima.

En dan de setlist, tsja je kunt er over zeuren dat het allemaal vaak hetzelfde is en weinig variatie. Maar wat is nu het probleem? Dat weet je vooraf, dat is al sinds de jaren ’80 zo.  En dat zal dus ook niet veranderen.  Het is Mark’s show, hij speelt datgene wat hij graag wil spelen. En als je dat niet past, ga dan niet. Ja, ik zou ook graag Tunnel Of Love weer willen horen, maar ik weet dat dat haast een utopie is.  Verreweg het gros van het publiek gaat voor één avond naar een concert van Mark Knopfler, die hoor je niet over een setlist zeuren.  Ik heb ook de keuze gemaakt om maar één concert bij te wonen. En een topavond gehad. Dus wat kan mij het schelen wat er de andere avonden gespeeld wordt? Als de andere avonden grotendeels net zo zijn dan weet ik zeker dat de meeste bezoekers bij die concerten ook een fantastische avond moeten  hebben gehad. En da’s toch het belangrijkste?

Even terug naar de muziek: Sultans was veel beter dan de vorige tour. Kan me voorstellen dat Mark dit nu ook weer met plezier speelt. Ik heb de geluidsopname ook nog even aandachtiger beluisterd, en het nummer klinkt gewoon veel frisser dan voorheen. Andere highlight was ook ‘Kingdom of Gold’. Mooie solos aan het einde. Marbletown mag dan wel wat oneindig lang zijn, muzikaal is het prima om aan te horen, althans dat was het in Amsterdam.  Het publiek vond dat volgens mij ook. Keurig ‘luisterpubliek’, respectvol naar de artiest toe.  Ook (gezien vanaf rij 5) geen overkill aan telefoonschermen of irritant geflits van camera’s.

En dan het einde: Going Home. Blijft toch het beste slot van een DS/MK-concert. Zonder een van de Local Hero-tunes is een DS/MK-concert niet ‘af’.  Balen voor de mensen die nu met ‘Piper’ zitten opgescheept….   

Kortom..ik heb een fantastische avond gehad en dat gold volgens mij voor de meeste mensen die er bij waren. Dan is MK’s missie toch geslaagd?

Offlineholaknopfler

  • Setlist Hero
  • Romeo
  • *******
  • Posts: 1742
  • Registered: September 2008
Re: Mark Knopfler in de Ziggo Dome
« Reply #1 on: June 11, 2015, 02:35:29 PM »
Amen meneer! Helemaal eens. Mooi stuk.
If i was a Fender guitar, Fender painted red...

Offlineingridswing

  • Board Moderator
  • Rüdiger
  • *****
  • Posts: 3401
  • Location: Netherlands
  • Registered: August 2008
Re: Mark Knopfler in de Ziggo Dome
« Reply #2 on: June 11, 2015, 02:41:03 PM »
Amen meneer! Helemaal eens. Mooi stuk.

Mooie Review, helemaal eens en ik ga wel naar veel concerten maar het kan mij ook niet schelen dat die nagenoeg hetzelfde zijn. Gewoon een feest om deze muzikanten te zien en horen spelen

Offlinestormbreaker

  • Camerado
  • ***
  • Posts: 106
  • Location: Rotterdam
  • Registered: July 2013
Re: Mark Knopfler in de Ziggo Dome
« Reply #3 on: June 11, 2015, 04:30:28 PM »
Eigenlijk is voor de mensen zoals Ingrid en Stefano die vaak naar concerten gaan iedere keer hetzelfde. Dat bedoel ik niet zo als het geschreven staat. Laat ik beginnen met Olav Mol: hij beschrijft in een mooi filmpje ook dat in principe ieder Formule 1 weekend waar ook hetzelfde is. De voorbereiding, de mensen in het mediahok, de vrije trainingen, de kwalificatie en de race. Maar de kern is anders. Iedere race heeft een ander verloop. Iedere race is opnieuw weer spannend. Zo is het ook met de mensen die de Tour van MK volgen. Iedere gelegenheid begint weer met de meeting in een café of bij de venue. Dan openen de deuren. Soms worden de tickets op naam opgehaald en soms worden er zoals in Amsterdam even een aantal zakelijke transacties door Ingrid en Jeroen gedaan. Dan begint het concert. Als je goed luistert speelt MK iedere keer weer anders. Het frame blijft hetzelfde alleen is de kern anders. Het zou me zo gaaf lijken om te sparen voor 2017 en dan naar meer dan 3 concerten te gaan. Afijn, nu München nog. Ik hoop op weer een mooi concert. Alleen die hand uit Londen, dat maak ik waarschijnlijk nooit meer mee.

Offlinelfblaauw

  • Camerado
  • ***
  • Posts: 104
  • Location: Netherlands
  • Registered: June 2009
Re: Mark Knopfler in de Ziggo Dome
« Reply #4 on: June 11, 2015, 04:49:49 PM »
Mooie Review, helemaal eens en ik ga wel naar veel concerten maar het kan mij ook niet schelen dat die nagenoeg hetzelfde zijn. Gewoon een feest om deze muzikanten te zien en horen spelen

Niet alleen zien en horen spelen, maar de gehele ambiance met publiek etc. Dat is in een live-opname niet te vangen. Een live-opname is een goede herinnering. Bijwonen is een beleving  :)   

Vandaag heb ik een dagje thuis gewerkt en het hele A'dam concert helemaal beluisterd, ook op koptelefoon. Je kunt discussieren over de live-mix, maar voor een pure soundboard opname is dit goed. Beter dan een 'officiele' uitgave als On The Night, die is 'te' veel gemixed.

Nog een foto uit de Ziggo Dome, met de telefoon gemaakt. Had eerst mijn Canon mee willen nemen, maar dan was ik teveel met foto's bezig i.p.v. genieten:


Mark Knopfler - Ziggo Dome by Lars Blaauw, on Flickr
« Last Edit: June 11, 2015, 04:57:08 PM by lfblaauw »

OfflineElise

  • Guitar George
  • Posts: 45
  • Registered: March 2015
Re: Mark Knopfler in de Ziggo Dome
« Reply #5 on: June 19, 2015, 02:15:10 PM »
Geweldige foto. Dankjewel voor het plaatsen.
Wanneer Mark nog een keer naar Nederland komt, hopelijk, dan zal ik hemel en aarde bewegen om er ook bij te zijn!

...like the Spanish City to me, when we were kids

 

© 2024 amarkintime.org
This is an unofficial website dedicated to Mark Knopfler developed and maintained by fans.
Top banner design by Dutchessy.
This theme is based on the SMF theme Carbonate by Bloc.
SMF 2.0.15 | SMF © 2017, Simple Machines
Simple Audio Video Embedder
Simple Audio Video Embedder
Page created in 0.026 seconds with 38 queries.